Kompetencje społeczne to umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych. Są one ważne w każdym aspekcie naszego życia – również zawodowym. Łatwość, z jaką nawiązujemy kontakty, zdolność pracy w grupie, komunikatywność, umiejętność organizowania swojego czasu oraz dostosowania się do panujących zasad, mogą być przepustką do wymarzonej kariery. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto rozwijać kompetencje społeczne oraz jakie są ich rodzaje.

Co to są kompetencje społeczne?

Wiele osób zastanawia się, co to są kompetencje społeczne. Najprościej rzecz ujmując, kompetencje społeczne to umiejętności efektywnego radzenia sobie w sytuacjach społecznych. Dzięki nim jesteśmy w stanie pracować w grupach, nawiązywać kontakty z innymi ludźmi lub po prostu zaadaptować się do środowiska, w którym żyjemy. Z tego powodu kompetencje emocjonalno-społeczne należy rozwijać już od najmłodszych lat. 

Kompetencje społeczne rozumiane są niekiedy jako umiejętności interpersonalne, czyli zdolność radzenia sobie ze stresem, bycia asertywnym oraz autoprezentacji. Warunkują je czynniki takie jak: cechy osobowości, temperament, inteligencja ogólna, emocjonalna i społeczna.

Kompetencje społeczne – rodzaje i przykłady

Najpopularniejszym modelem opisującym strukturę kompetencji społecznych jest ten zaproponowany przez Аrgyle’а. Autor wyszczególnia:

  • empatię zdolność podejmowania różnych ról społecznych, a także układania dobrych relacji z innymi ludźmi;
  • nagradzanie – zdolność motywowania innych do współpracy;
  • asertywność – umiejętność wyrażania i obrony własnego zdania bez naruszania przestrzeni własnej i innych ludzi;
  • rozumienie kontaktu społecznego – zdolność rozwiązywania konfliktów;
  • komunikację niewerbalną – komunikacja niewerbalna, nazywana również mową ciała obejmuje mimikę, gesty, gestykulację, postawę, kontakt wzrokowy;
  • komunikację werbalną – mowę;
  • umiejętność własnej autoprezentacji – element ten ma bardzo duże znaczenie w pracy oraz rozwoju zawodowym. Człowiek przekazuje informacje o sobie przez ubiór, akcent, fryzurę czy sposób zachowania. Jej celem jest budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.

Kompetencje personalne i społeczne w pracy – jaki cel ma ich rozwijanie?

Nie da się ukryć, że kompetencje społeczne oraz umiejętności interpersonalne są cenione na rynku pracy i pożądane przez pracodawców. Kandydat może być niemal pewien, że rekruter zwróci uwagę na jego umiejętność funkcjonowania w grupie, współpracę z innymi ludźmi, otwarcie na różnorodność, zdolność komunikowania się, a także rozumienie sytuacji społecznych.

Kompetencje społeczne – w jaki sposób je kształcić?

Kompetencje personalne i społeczne można kształcić podczas:

  • psychoterapii – terapeuta pomaga w przepracowaniu trudności, zaproponuje kierunki dalszego rozwoju, a także podda analizie nasze doświadczenia;
  • treningu interpersonalnego – umożliwia on lepsze poznanie siebie i swojego sposobu funkcjonowania w społeczeństwie. Uczestnicy treningu mają okazję rozwinąć swoje umiejętności interpersonalne, nauczyć się pracy w grupie oraz wyrażania emocji;
  • warsztatów rozwoju osobistego – dzięki niemu możliwe jest poznanie nowych technik komunikacji, asertywności i innych. Niekiedy poleca się je pacjentom kończącym proces terapeutyczny;
  • samodzielnej pracy – podczas codziennych sytuacji społecznych.

Dobrze rozwinięte kompetencje społeczne mogą być Twoją przepustką do wymarzonej kariery. Ułatwią Ci również kontakty z innymi ludźmi.

Dodaj komentarz