Indywidualny tok nauczania skierowany jest do uczniów uzdolnionych na każdym etapie edukacji. Umożliwia on realizowanie programu z zakresu dwóch lub więcej klas, a także szybsze ukończenie szkoły. Sprawdź, jak załatwić indywidualny tok nauczania, kto może złożyć wniosek oraz jak wygląda nauka indywidualna.
Kto może mieć indywidualny tok nauczania?
Wiele osób zastanawia się, kto może mieć indywidualny tok nauczania. Według rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z sierpnia 2017 roku, indywidualnym tokiem nauczania może być objęty uzdolniony uczeń na każdym etapie edukacji.
Indywidualny tok nauczania – jak wygląda?
Indywidualny tok nauczania polega na realizowaniu przez ucznia jednego lub wszystkich zajęć edukacyjnych według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w programie nauczania dla danej klasy. Uczeń ten ma prawo uczęszczać na wybrane zajęcia do klasy wyższej programowo w swojej lub innej szkole, na wybrane zajęcia w szkole wyższego stopnia, albo realizować je częściowo lub w pełni we własnym zakresie. Co więcej, w ciągu jednego roku może realizować program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas oraz może być promowany i klasyfikowany w każdej chwili. Celem indywidualnego toku nauczania jest zatem umożliwienie uczniom wybitnie uzdolnionym przyspieszenia zakończenia kolejnych etapów kształcenia.
Sprawdź również: Organizacja czasu i efektywne planowanie – 4 skuteczne metody
Wniosek o indywidualny tok nauczania – kto może go złożyć?
Wniosek o indywidualny tok nauczania może złożyć:
- uczeń pełnoletni lub niepełnoletni za zgodą rodziców;
- rodzice lub prawni opiekunowie niepełnoletniego ucznia;
- wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek, za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia.
Zezwolenia na indywidualny tok nauczania udziela uczniowi dyrektor szkoły. Do wniosku musi być dołączona opinia o oczekiwaniach, możliwościach, predyspozycjach ucznia oraz jego dotychczasowych osiągnięciach.
Sprawdź: Styl uczenia się – jak znaleźć swój?
Indywidualne nauczanie a indywidualny tok nauczania – różnice
Różnica między indywidualnym nauczaniem a indywidualnym tokiem nauczania jest znacząca. Oba te pojęcia oznaczają formę pomocy dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przez które rozumie się zarówno potrzeby uczniów ponadprzeciętnie uzdolnionych, jak i tych, którzy mają problemy z nauką.
Indywidualne nauczanie dotyczy osób, które z powodów zdrowotnych nie mogą regularnie uczęszczać do szkoły. Indywidualny tok nauczania przeznaczony jest dla uczniów szczególnie uzdolnionych – umożliwia on np. wcześniejsze ukończenie szkoły. Z kolei uczeń objęty indywidualnym programem nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych.
Zobacz także: Edukacja domowa
Indywidualny tok nauczania a studia
O indywidualnym toku nauczania w szkole podstawowej lub średniej omówiliśmy wyżej. Czy wybitnie uzdolnieni studenci również mogą na niego liczyć? Okazuje się, że tak. W ramach indywidualnego toku studiów student sam ustala, na jakie zajęcia chciałby uczęszczać, co sprawdza się szczególnie na kierunkach interdyscyplinarnych, lekarskich lub prawniczych. Oprócz tego łączy on ITS z uczestnictwem w pracach naukowo-badawczych, wdrożeniowych czy rozwojowych. O indywidualny tok studiów mogą ubiegać się studenci z wysoką średnią, zatrudnieni w uczelni w wyniku zdobycia grantu na finansowanie działalności naukowej, studenci, którzy ukończyli studia I stopnia z oceną celującą oraz laureaci konkursów i olimpiad ogólnopolskich lub międzynarodowych. Najczęściej ITS wiąże się ze zdobywaniem praktyki zawodowej, dlatego absolwent studiów ma dużą szansę na zdobycie wymarzonej pracy.